A coaching folyamat

Az első találkozás az ügyféllel egy-másfél órás beszélgetés. Megismerjük egymást, az ügyfél elmondja, mi az a téma vagy probléma, amin a coaching folyamat során dolgozni szeretne.

A beszélgetés során a coach megismeri a megoldandó helyzetet, a kliens pedig el tudja dönteni, hogy mennyire érzi hitelesnek, támogatónak a coach-ot. Ez a beszélgetés mindig ingyenes. Mindkét fél eldöntheti, hogy tud-e, akar-e együtt dolgozni a másikkal.

A coaching során két egyenrangú fél dolgozik együtt. A bizalom ebben a folyamatban alap követelmény. Akkor sincs probléma, ha a kliens nem érzi azt, hogy azzal a coach-al szeretne, tudna együtt dolgozni. De a coach is adhat vissza megbízást, ha úgy érzi, hogy nem lenne hatékony, célra vezető a közös munka. Sokfélék vagyunk, merjünk hallgatni a megérzéseinkre, a szívünkre. Ezért van az első találkozás.

Ha mindketten úgy érzik, ítélik meg, hogy szívesen dolgoznának együtt, akkor elkezdődik a közös munka. Pontosan meghatározzák, mi a cél, annak elérése mivel lesz mérhető. Szerződnek arra, hogy a coach a coaching folyamat során, a fókuszt végig az elérendő eredményen tartva, abban segíti, támogatja a klienst, hogy a kitűzött célt a meghatározott időn belül elérje.

A coaching folyamat hossza a témától függ. Általában 6-8-10 személyes találkozásra van szükség a téma körbenjárására, és a személyes, egyénre szabott megoldás megtalálására.

A coaching nem tanácsadás. A coach sosem ad direkt megoldást. Értő figyelemmel és kérdésekkel vezeti rá a klienst a saját megoldására, megküzdési stratégiájának megtalálására, erőforrásai mozgósítására. Általában kéthetente találkoznak személyesen. Gyakoribb találkozás felesleges, hiszen az elindult változásoknak időt kell hagyni.

A coach nem érdekelt a folyamat felesleges elnyújtásában. Ha választunk és bizalmat szavazunk egy coach-nak, bizzunk benne, hogy a szükséges időt fogjuk a folyamatban tölteni. A folyamat során legyünk nyitottak, bátran mondjuk el a coach-nak, ha valami nem tetszik, nem érezzük jól magunkat a beszélgetés során, vagy ha hiányolunk valamit.

Ideális esetben a coaching folyamat 2-3 hónap alatt véget ér. Egy coaching folyamat során egy konkrét problémával tudunk foglalkozni. Lehet kiterjeszteni a folyamatot, de az már befolyásolja a folyamat hosszát.

A kliensek a lezárt folyamat után sokszor visszatérnek egy-egy beszélgetésre, ahol coach és kliens meggyőződik arról, hogy a folyamat mennyire volt sikeres, hatékony, mennyire sikerült beépíteni az új viselkedés mintát, megküzdési stratégiát a mindennapokban.

Fontos kiemelni, hogy coaching folyamatban mentálisan egészséges ügyfelek vehetnék részt. Aki terápiába jár, vagy pszichiáter, pszichológus támogatását veszi igénybe, annak a coaching nem tud megoldást adni. Ezt a kezdő beszélgetés során a coach mindig megkérdezi.

Hogyan válasszunk coach-ot? Mik a fő szempontok?

A coaching folyamat hatékonyságát alapvetően meghatározza, hogy kit választunk coach-nak. Ez a támogató tevékenység mintegy 15 éves múltra tekint vissza Magyarországon. Nagyon sok, sokféle iskolát, képzést végzett coach működik a piacon, illetve nagyon sok önjelölt coach ajánlja szolgáltatásait. Sokan gondolják magukról, hogy néhány baráti beszélgetés után ők már coachok, akik rendelkeznek azzal a tudással, módszertannal, gyakorlattal, amivel egy certifikált, szervezett képzésen részt vett, és sok óra coaching gyakorlattal a háta mögött rendelkező coach.

Amikor coach-ot választunk, érdemes alaposan tájékozódni, és hallgatni a megérzéseinkre. Persze vannak objektív tények, amik gyorsan ellenőrizhetők.

A választásnál javaslom figyelembe venni:

- végzett-e coach- iskolát a coach

- milyen coaching tapasztalata van

- milyen területre specializálódott

- mennyire hiteles a szakmai múltja, tapasztalata alapján

- szívesen töltünk-e időt vele

- érti, amit elmondunk, hamar átlátja a helyzetet

- bizalmat érzünk-e már az első találkozás során

- szeretnénk-e vele dolgozni

- mennyire meggyőző a személyisége

Sokféle képzés, sokféle iskola működik, tényleg vannak nagyon felkészült, tapasztalt coach-ok a szakmában. Módszertanban, technikában nagy a választék. Mégis azt mondom, nem kell ezt túl-misztifikálni. A coach a személyiségével dolgozik. Akiről

úgy érezzük, hogy megnyerő, hiteles, meggyőző, szívesen beszélgetünk vele, az lesz a nekünk megfelelő coach. Azzal tudunk hatékonyan, eredményesen együtt dolgozni.

Akinél nem érezzük ezt a kémiát, ott minegy milyen módszert, iskolát képvisel a coach, a folyamat nem lesz eredményes, hatékony.

Másik kérdés, hogy férfi, vagy nő legyen-e a coach. A válasz a fenti leírásban található! Kinek a pap, kinek a papné…..kinek a fia :)

A coaching folyamat

Az első találkozás az ügyféllel egy-másfél órás beszélgetés. Megismerjük egymást, az ügyfél elmondja, mi az a téma vagy probléma, amin a coaching folyamat során dolgozni szeretne.

A beszélgetés során a coach megismeri a megoldandó helyzetet, a kliens pedig el tudja dönteni, hogy mennyire érzi hitelesnek, támogatónak a coach-ot. Ez a beszélgetés mindig ingyenes. Mindkét fél eldöntheti, hogy tud-e, akar-e együtt dolgozni a másikkal.

A coaching során két egyenrangú fél dolgozik együtt. A bizalom ebben a folyamatban alap követelmény. Akkor sincs probléma, ha a kliens nem érzi azt, hogy azzal a coach-al szeretne, tudna együtt dolgozni. De a coach is adhat vissza megbízást, ha úgy érzi, hogy nem lenne hatékony, célra vezető a közös munka. Sokfélék vagyunk, merjünk hallgatni a megérzéseinkre, a szívünkre. Ezért van az első találkozás.

Ha mindketten úgy érzik, ítélik meg, hogy szívesen dolgoznának együtt, akkor elkezdődik a közös munka. Pontosan meghatározzák, mi a cél, annak elérése mivel lesz mérhető. Szerződnek arra, hogy a coach a coaching folyamat során, a fókuszt végig az elérendő eredményen tartva, abban segíti, támogatja a klienst, hogy a kitűzött célt a meghatározott időn belül elérje.

A coaching folyamat hossza a témától függ. Általában 6-8-10 személyes találkozásra van szükség a téma körbenjárására, és a személyes, egyénre szabott megoldás megtalálására.

A coaching nem tanácsadás. A coach sosem ad direkt megoldást. Értő figyelemmel és kérdésekkel vezeti rá a klienst a saját megoldására, megküzdési stratégiájának megtalálására, erőforrásai mozgósítására. Általában kéthetente találkoznak személyesen. Gyakoribb találkozás felesleges, hiszen az elindult változásoknak időt kell hagyni.

A coach nem érdekelt a folyamat felesleges elnyújtásában. Ha választunk és bizalmat szavazunk egy coach-nak, bizzunk benne, hogy a szükséges időt fogjuk a folyamatban tölteni. A folyamat során legyünk nyitottak, bátran mondjuk el a coach-nak, ha valami nem tetszik, nem érezzük jól magunkat a beszélgetés során, vagy ha hiányolunk valamit.

Ideális esetben a coaching folyamat 2-3 hónap alatt véget ér. Egy coaching folyamat során egy konkrét problémával tudunk foglalkozni. Lehet kiterjeszteni a folyamatot, de az már befolyásolja a folyamat hosszát.

A kliensek a lezárt folyamat után sokszor visszatérnek egy-egy beszélgetésre, ahol coach és kliens meggyőződik arról, hogy a folyamat mennyire volt sikeres, hatékony, mennyire sikerült beépíteni az új viselkedés mintát, megküzdési stratégiát a mindennapokban.

Fontos kiemelni, hogy coaching folyamatban mentálisan egészséges ügyfelek vehetnék részt. Aki terápiába jár, vagy pszichiáter, pszichológus támogatását veszi igénybe, annak a coaching nem tud megoldást adni. Ezt a kezdő beszélgetés során a coach mindig megkérdezi.

Szolgáltatások

Coaching

-          Karrier coaching, karrierfejlesztés

-          Vezetői coaching

-          Női vezetői coaching

-          Work life balance coaching

-          Egyéb fejlesztő, problémamegoldó coaching

 

HR Tanácsadás

-          Szervezet átvilágítás, HR audit

-          Szervezet – és személyzetfejlesztés

-          HR rendszerek kialakítása, bevezetése

-          HR outsourcing

-          Benchmarking

-          Kiválasztás

-          Szakmai training, tudás átadás

 

Interim Management

-          HR projektek, rendszerek megvalósítása

-          HR vezető pótlása, helyettesítése