A coaching folyamat
Az első találkozás az ügyféllel egy-másfél órás beszélgetés. Megismerjük egymást, az ügyfél elmondja, mi az a téma vagy probléma, amin a coaching folyamat során dolgozni szeretne.
A beszélgetés során a coach megismeri a megoldandó helyzetet, a kliens pedig el tudja dönteni, hogy mennyire érzi hitelesnek, támogatónak a coach-ot. Ez a beszélgetés mindig ingyenes. Mindkét fél eldöntheti, hogy tud-e, akar-e együtt dolgozni a másikkal.
A coaching során két egyenrangú fél dolgozik együtt. A bizalom ebben a folyamatban alap követelmény. Akkor sincs probléma, ha a kliens nem érzi azt, hogy azzal a coach-al szeretne, tudna együtt dolgozni. De a coach is adhat vissza megbízást, ha úgy érzi, hogy nem lenne hatékony, célra vezető a közös munka. Sokfélék vagyunk, merjünk hallgatni a megérzéseinkre, a szívünkre. Ezért van az első találkozás.
Ha mindketten úgy érzik, ítélik meg, hogy szívesen dolgoznának együtt, akkor elkezdődik a közös munka. Pontosan meghatározzák, mi a cél, annak elérése mivel lesz mérhető. Szerződnek arra, hogy a coach a coaching folyamat során, a fókuszt végig az elérendő eredményen tartva, abban segíti, támogatja a klienst, hogy a kitűzött célt a meghatározott időn belül elérje.
A coaching folyamat hossza a témától függ. Általában 6-8-10 személyes találkozásra van szükség a téma körbenjárására, és a személyes, egyénre szabott megoldás megtalálására.
A coaching nem tanácsadás. A coach sosem ad direkt megoldást. Értő figyelemmel és kérdésekkel vezeti rá a klienst a saját megoldására, megküzdési stratégiájának megtalálására, erőforrásai mozgósítására. Általában kéthetente találkoznak személyesen. Gyakoribb találkozás felesleges, hiszen az elindult változásoknak időt kell hagyni.
A coach nem érdekelt a folyamat felesleges elnyújtásában. Ha választunk és bizalmat szavazunk egy coach-nak, bizzunk benne, hogy a szükséges időt fogjuk a folyamatban tölteni. A folyamat során legyünk nyitottak, bátran mondjuk el a coach-nak, ha valami nem tetszik, nem érezzük jól magunkat a beszélgetés során, vagy ha hiányolunk valamit.
Ideális esetben a coaching folyamat 2-3 hónap alatt véget ér. Egy coaching folyamat során egy konkrét problémával tudunk foglalkozni. Lehet kiterjeszteni a folyamatot, de az már befolyásolja a folyamat hosszát.
A kliensek a lezárt folyamat után sokszor visszatérnek egy-egy beszélgetésre, ahol coach és kliens meggyőződik arról, hogy a folyamat mennyire volt sikeres, hatékony, mennyire sikerült beépíteni az új viselkedés mintát, megküzdési stratégiát a mindennapokban.
Fontos kiemelni, hogy coaching folyamatban mentálisan egészséges ügyfelek vehetnék részt. Aki terápiába jár, vagy pszichiáter, pszichológus támogatását veszi igénybe, annak a coaching nem tud megoldást adni. Ezt a kezdő beszélgetés során a coach mindig megkérdezi.